BRIEVEN SCHRIJVEN

MAANDELIJKSE SCHRIJFACTIES

Simpel maar effectief
Brieven schrijven lijkt misschien heel simpel, maar het is wel effectief. Dat valt te lezen in ‘Goed Nieuws’, de rubriek waarin Amnesty de resultaten van de campagnes vermeldt. We krijgen regelmatig berichten van vrijgelaten gevangenen of van mensen die vertellen dat ze vanwege de brieven en kaarten beter werden behandeld door hun bewakers.

Wie is de ontvanger?
We versturen de brieven veelal naar regeringen en ambassades om hen bijvoorbeeld op te roepen een einde te maken aan misstanden of een eerlijke rechtsgang mogelijk te maken. Soms sturen we ook een kaartje met een groet naar gevangenen. Dat heeft een dubbel effect: de gevangene krijgt een hart onder de riem gestoken en de bewakers beseffen dat de wereld er weet van heeft dat de gevangene daar wordt vastgehouden.

Nederlands succes:
Tomas Kiliç uit Turkije kwam vrij. Hij schreef ons het volgende:
“Ik ontving in de gevangenis honderden kaarten en brieven uit Nederland. Ze gaven me kracht. Veel dank hiervoor. Solidariteit is de hoop voor de toekomst voor ons allemaal”.

Hoe werkt de schrijfactie nou eigenlijk?
De werkgroep stelt naar aanleiding van een probleemgeval een brief op voor de autoriteiten van het land. Deze brief is vaak in Engels geschreven. Daarnaast is er een Nederlandse vertaling van de brief die verstuurd kan worden naar de ambassadeur in Nederland of België van het betreffende land. Beide brieven kun je via e-mail ontvangen of thuisbezorgd krijgen. De laatste versie van de brieven staan op deze internetpagina.

Doe mee: het kost 5 minuten per maand
Meldt u bij ons aan als brievenschrijver. Je ontvangt dan maandelijks een voorbeeldbrief. Voeg je naam en adres toe, zet je handtekening eronder, doe het in een envelop, zet het adres erop, frankeer hem en klaar is Kees. Of download de brief hieronder.

LOPENDE SCHRIJFACTIES

Amnesty Roosendaal/Halderberge